Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Saša

Však EU to brzo zatrhne.

Zatím jen vydává kalendáře bez křesťanských svátků - zanedlouho zakáže poskytování pracovního volna k jejich slavení a posléze zakáže přímo jejich slavení.

0/0
3.1.2011 16:10

Astaroth

Re: Však EU to brzo zatrhne.

Kapitaliste nedopusti zakaz nejake formy vanoc, jen prosadi jejich zmutovani do jakychsi konzumnich orgii.

0/0
3.1.2011 16:21

iluminat

no a? Moje rodina byla ateisticka uz davno, pra-prarodice

uz byli bez vyznani, a Vanoce jsme slavili - je to takovy zvyk, a kde je psano ze by ateiste nemeli zvyky? I ten povestny Jezisek nam nosil darky, akorat jsme nevedeli co to jako je, ale jako deti nas to moc nezajimalo. Pak jsme jen chteli darky "k jezisku". A ze by jsme byli horsi nezli verici? Prdlajs, jsou verici co jsou velci spatenkove, na tom jestli patrime k nejake cirkvi vubec nezalezi.

0/0
1.1.2011 22:48

Don don

no

tak to je chudé

0/0
1.1.2011 17:24

dino_na_idnes

Nesouhlasím,

obzvláště v křesťanství založeném na důvěrném, osobním a jedinečném vztahu k bohu podle mě není důležité "začít s vírou od útlého dětství".

Nepopírám, že existuje pozitivní korelace mezi vírou rodičů a dětí, ale na to, abych souhlasil s Vaším tvrzením, jsem už potkal příliš mnoho křesťanů, kteří ke své víře dospěli po vylétnutí z rodného hnízda.

A ač nemohu zobecňovat, nezřídka mi jejich víra přišla tak nějak opravdovější a silnější než u těch, kteří ji berou "jen" jako součást kulturního dědictví.

0/0
1.1.2011 14:36

Vrah

Re: Nesouhlasím,

Korelace existuje jak pozitivní, tak negativní; paušálně bych z ní nevyvozoval vůbec nic. Náš bývalý farář (dnes v důchodu) vyprávěl, že ho jeho otec (taky farář) seřezal, když nechtěl jít v neděli do kostela – a že se z něj tehdy málem stal ateista. Případů, kdy se to opravdu stalo, jistě nebude málo. Stejně jako je mnoho konvertitů, jejichž rodiče v Boha nevěřili.

0/0
1.1.2011 15:48

dino_na_idnes

Re: Nesouhlasím,

Ne, v tomto případě existuje korelace jen pozitivní, tečka. Jde o statistickou veličinu vyjadřujiící se souhrnně ke všem případům a trvám na tom, že platí, že děti věřících budou spíše věřící i že děti nevěřících budou spíše nevěřící, to je ta pozitivita.

0/0
2.1.2011 11:38

Astaroth

Re: Nesouhlasím,

Jeho otec, take farar ;-D;-D;-D;-D

0/0
3.1.2011 16:22

Vrah

Re: Nesouhlasím,

Je na tom něco k smíchu? To, že se duchovní nežení, se v církvi jako povinnost definitivně objevilo až někdy ve 12. století, což reformace pochopitelně odmítla. Takže k smíchu jste leda vy – není chyba nevědět, ale váš sebejistý smích („;-D;-D;-D;-D“) je leda pro smích.

0/0
3.1.2011 16:52

Astaroth

Re: Nesouhlasím,

Bavi se dva biskupove: "myslis, ze se dozijeme zruseni celibatu?" "my ne, ale nasi synove snad ano".

0/0
4.1.2011 9:15

český_vesničan

..možná jsem to úplně nepochopil....

..ale dělá to na mne dojem.....jako by se naznačovalo...že vánoce mohou plnohodnotně slavit je věřící.....8-o

0/0
1.1.2011 11:46

dino_na_idnes

Re: ..možná jsem to úplně nepochopil....

No, Vánoce coby oslavy narození Krista nejspíše opravdu ano...

0/0
1.1.2011 14:38

dogi

Re: ..možná jsem to úplně nepochopil....

A co ten stromeček? To si taky vzpomněl nějaký bůh? Já osobně myslím, že to byl velmi dobrý marketingový tah. Ono možná lze celé křesťanské náboženství považovat za nejlepší marketingový tah v dějinách lidstva. Jen si vezměte, kolik na tom, že se údajně narodil nějaký Ježíš a že to byl údajně syn boží, křesťanství, zejména pak jeho manažéři, v dějinách vydělalo! To se nedá srovnat s žádným podnikatelem, jeden vedle druhého jsou proti firmě Bůh a syn, s. r. o. naprostí břídilové.

0/0
2.1.2011 4:03

dino_na_idnes

Re: ..možná jsem to úplně nepochopil....

A co má stromeček společného s křesťanstvím a zrozením Krista? Píšu, že "Vánoce coby oslavy narození Krista" můžou plnohodnotně oslavit jen křesťané.

Naopak, Vánoce coby oslavy konce starého roku a příchodu nového, příhodně symbolizovaného zimním slunovratem, Vánoce coby svátky klidu a rodinné pohody, případně Vánoce coby svátky konzumu si může užít opravdu každý.

A že zrovna u nás nosí dárky Ježíšek? To je vlastně docela vtipné, vezmeme-li v úvahu, jak ateistický národ jsme a že v řadě křesťansky více založených zemí je nosí obézní důchodci různých jmen, zatímco Ježíšek pokojně spinká v jesličkách.

A pokud jde o úspěch křesťanství, tak souhlasím, že jde o opravdu úspěšnou kampaň, i když způsob vzniku se mi moc nelíbí, jedna partička dala dohromady rozsáhlé propagační materiály, chytla se toho druhá, co přidala pár útlých dodatků a celé to vydává za svůj produkt, to je prostě svinstvo...

0/0
2.1.2011 11:54

dogi

Re: ..možná jsem to úplně nepochopil....

No, já tedy nevím, jak vy, ale v to, že mi dárky nosí nějaký Ježíšek, nevěřím už asi tak 45 let (za chvíli mi bude 50). Takže co je na tom až zas tak vtipného?

0/0
3.1.2011 4:20

dino_na_idnes

Re: ..možná jsem to úplně nepochopil....

Vtipná mi přijde myšlenka vypořádání se s narozením Ježíše tak, že je to to dítě, co se tahá s dárky, čímž je legimitizována jeho role ve Vánocích bez nutnosti poukazování na křesťanství... Ale uznávám, že smysl pro humor je silně subjektivní záležitostí.

A že nevěříte na Ježíška od pěti let není zase tak podstatné, to, jaké bulíky věší dospělí na nos dětem, též dosti vypovídá...

0/0
3.1.2011 7:42

dogi

Re: ..možná jsem to úplně nepochopil....

Jaké bulíky věšené rodiči na nos dětí máte konkrétně na mysli?

0/0
4.1.2011 4:52

dino_na_idnes

Re: ..možná jsem to úplně nepochopil....

No, to je kulturně specifické, kromě Ježíška, Santa Clause a dalších alternativ (na tomto příkladu je snadné porovnávat rozdíly) mě napadá zoubková víla, varianty polednice, nebe (či farma) pro uhynuvší domací mazlíčky, varianty tvrzení "děti nosí čáp" (jistě to ne všude bude čáp), chlupatění rukou (a kdo ví co dalšího) při masturbaci...

Obecně lze bulíky dělit do několika kategorií - promíchání reality a pohádkového světa, vyhýbání se pravdě o smrti či sexu, "protizlobící" nástroje.

0/0
4.1.2011 9:58

Vrah

Re: ..možná jsem to úplně nepochopil....

Jasně, a nejvíc z toho profitovali ti, kteří to všechno zakládali a několik prvních generací vůbec – taková mučednická smrt, to je skvělá výhra, úžasný marketingový tah…

0/0
2.1.2011 11:54

baranka

Abych slavil nejkrásnější svátky v roce ...

... K tomu žádnou víru nepotřebuji .

0/0
1.1.2011 10:17

Vrah

Re: Abych slavil nejkrásnější svátky v roce ...

A on někdo tvrdí, že k oslavě těch „nejkrásnějších svátků v roce“ víru potřebujete? Nebo jen vyvracíte tvrzení, které nikdo netvrdí? Třeba já – a to ani jako křesťan – jsem nikdy nic takového neslyšel.

Jiná věc je, jaké že to svátky slavíte; svátky koho/čeho? Čí?

0/0
1.1.2011 11:23

CART09

Re: Abych slavil nejkrásnější svátky v roce ...

no to je právě to, co nechápal ten jeho známý...

0/0
1.1.2011 12:02

duhacenzor

Re: Abych slavil nejkrásnější svátky v roce ...

Ty "nejkrásnější svátky v roce" by ovšem bez víry v narození Ježíše  vůbecd nevznikly.

0/0
1.1.2011 14:16

Alfie

Re: Abych slavil nejkrásnější svátky v roce ...

Vážně? A proč myslíte, že se se Ježíš "narodil" právě na vánoce? Inu, protože oslavy zimního slunovratu byly natolik velké, slavnostní a nezničitelné, že bylo potřeba na toto období naroubovat nějaký velký křesťanský svátek. Nebylo možné lidi odnaučit v tut dobu slavit, ale s trochou trpělivosti bylo možné naučit je slavit z jiného důvodu - a máme tedy Vánoce :-)

0/0
1.1.2011 14:34

duhacenzor

Re: Abych slavil nejkrásnější svátky v roce ...

Blablablablabla, soudruhu...

0/0
1.1.2011 15:01

asako

Re: Abych slavil nejkrásnější svátky v roce ...

Opravdu přesvěčivý argument. ;-D;-D;-D

0/0
1.1.2011 16:51

raymondchandler

Re: Abych slavil nejkrásnější svátky v roce ...

presne takR^

0/0
1.1.2011 16:45

jinfakt

Re: Abych slavil nejkrásnější svátky v roce ...

V Římě bylo zvykem slavit narozeniny velkých mužů v některý významný den, pokud nebylo známo skutečné datum jejich narození. Křesťané chtěli podobně uctít narozeniny svého Pána a protože z evangelia nebyl znám skutečný den jeho narození, zvolili si 25. prosinec. Proč právě toto datum? Datum narození Ježíše se snažili teologové zjistit už od 3. století. Přitom přišli k přesvědčení, že Jan Křtitel se narodil o letním slunovratu, kdežto Kristus, vzhledem k údaji podle evangelisty Lukáše, byl počat o jarní rovnodennosti. Musel se tedy narodit o zimním slunovratu, který připadal na 25. prosinec .

0/0
2.1.2011 13:36

čarovná rybí kostička

Fabulujete, fabulejete a ne moc chytře, Pepíčku

To nedávno by mohlo eventuelně být za komančů, to bych se vcelku dotazu nedivila. Jinak já jsem si u našich zahraničních přátel nikdy nepovšimla, že by si vyhledávali žebříčky zemí obsahující poměry věřících a ateistů. Evropan ba i Američan a priori předpokládá, že Evropan slaví Vánoce. Nebo, že by nás zkoumali Latinoameričané?;-DA chodi jste, Pepánku, alespoň na střední, když jste na to s češtinou tak bledě?;-D

0/0
1.1.2011 9:49

dino_na_idnes

Re: Fabulujete, fabulejete a ne moc chytře, Pepíčku

Tak třeba já si ty žebříčky zrovna před měsícem hledal (potřeboval jsem je do diskuse k úplně jinému tématu), takže věřím, že si je z různých důvodů můžou hledat i zahraniční přátelé...

0/0
1.1.2011 14:41

PuckHead

Re: Fabulujete, fabulejete a ne moc chytře, Pepíčku

Tak se tech tvych znamych v zahranici zeptej. Rekni jim, ze neveris a uvidis, jak to vase "pratelstvi" pujde. :-) Vidim, ze jsi koza bez rozhledu. Mimochodem, skoro kazda informace o jakemkoliv statu udava % vericich. Je to VELMI dulezita vec. Zde je priklad z Wikipedie. Mimochodem, takove zminky nam delaji velice spatnou povest ve svete:

0/0
15.1.2011 19:42

PuckHead

Re: Fabulujete, fabulejete a ne moc chytře, Pepíčku

Citat z Wikipedie: According to the 2001 census, 59% of the country is agnostic, atheist or non-believer, 26.8% is Roman Catholic and 2.5% is Protestant.[73]

0/0
15.1.2011 19:43

asako

Proč?

Proč mám takový pocit, že jste si téměř všechno vymyslel, abyste mohl napsat článek do blogu?

0/0
1.1.2011 9:21

majkl1

Vážený příteli,

máte jednak popletené pojmy a druhak nedostatky v dějinách. Nevěřící není pohan, ale jen nevěřící. A dám vám na vybranou - nevěřicí křesťan, žid, muslim? A teď ta hrůza - co když je někdo z nich dokonce komunista?

Ale nechci být surový. Zůstaňme u nás v Čechách a navíc jen u katolíků. Jaksi vám unikl důvod, proč je tomu tak. Za víru byl ochoten zemřít Hus, či evengelíci odejít do exilu. Problém je v tom, že to bylo ve středověku. Prostě v době moderní se to už nenosí. Jenže od roku 1948 nastala v Čechách doba náboženského temna a jakýkoliv náboženský projev byl skoro a často definitivně kriminalizován. Jenom nechat dítě pokřtít byl průser. Hlavně pro to dítě. Ale o tom zřejmě víte prdlajs, nebo vědět nechcete. Takže vaše povídka o prarodičích je pustá fikce. Račte si spočítat jen generační léta, váš tehdejší věk a údajnou  "vochmatyku"  za kostelem. 

Tolik posledním feldkurátem pokřtěný nevěřící katolík.         

0/0
1.1.2011 7:52

Stobka

Tak pozor vy samozvaný historiku,

zapomněl jste na období jakéhosi obrození náboženství v 60.letech. V kostelech hráli bigbítové kapely, aby nalákaly mladé lidi. Byla jsem legálně pokřtěná i biřmovaná kvůli tomu, že to chtěli prarodiče. Ale stejně jsem místo bohoslužeb chodila do Kukátka černobílých filmů, kde promítali děckám místní filmoví amatéři, klekání v kostele se mi od malička strašně příčilo, připadalo mi to strašně ponižující, takže jsem zůstala ateistkou. A u nás na jihovýchodní Moravě stále chodilo do kostela 90 procent obyvatel i za totality, jinak by totiž nezapadli do vesnice.

0/0
1.1.2011 9:38

majkl1

Re: Tak pozor vy samozvaný historiku,

Odpovím vaším stylem, samozvaná kritičko. Nezapoměl, jenom nesměšujte roky 67-69 za celá šedesátá léta a nezapomínejte na léta padesátá. Těch pár kostelních šou posvěcených(a možná i iniciovaných) stranou nehrálo v náboženském vývoji roli. Zbytek je vaše osobní záležitost, jen těch prarodičů je všude nějak moc. A to biřmování? To si děláte srandu, nebo jste chodila na náboženství? To je totiž předpoklad. A který biskup vás biřmoval?

Navíc nikde netvrdím, že neexistovaly religiósní kraje, ostatně odtud čerpají hlasy lidovci. Třeba podtatranská oblast byla tenkrát snad 100% evengelická. Ale i jihočeské vesnice byly tak na 50. Nemám vůbec nic proti náboženství, to je svoboda každého jedince. Snad jste si měla nejprve přečíst celý článek a až poté moji reakci a chvilku přemýšlet. V jeho smyslu jste totiž pokřtěná biřmovaná pohanka.

0/0
1.1.2011 10:22

PuckHead

Re: Vážený příteli,

Hej, Majkl1, me je padesat dva, bydlel jsem na vesnici a byl jsem taky tahany do kostela kazdou nedeli. Moje baba a deda odbirali pouze katolicke noviny a kostel byl stredem vseho deni pro celou vesnici. Katolicke svatky se pevne dodrzovaly. Takovych lidi znam doslova stovky, snad i tisice.  A to bylo v dobe, kdy komunisti vladly. Takze s tebou nesouhlasim. Jsi osel. Mluv za sebe. Tve zkusenosti neplati na cely narod. !

0/0
15.1.2011 19:20

PuckHead

Re: Vážený příteli,

Dodatecne:  Mimochodem, vsichni v nasi rodine byli u svateho prijmani a birmovani. Take jsem se vdavali a zenili v kostele. To stejne s mymi znamejma. Tak to bylo a je to dodnes. Takze, velky nesouhlas s tvoji kritikou. To, ze o tom nevis, me naznacuje, ze jsi byl  komunista. Rada: vylez casteji ze tve jeskyne a zacni vnimat okoli.

0/0
15.1.2011 19:24

dogi1

No,

možná byste si měl ujasnit, co je to vlastně "pohan", když už jste ho ve svém příspěvku použil. Jinak já se řídím jednou zásadou: Když budu věřit v boha a ono se zjistí, že žádný není, tak se nic neděje. Ale když v boha věřit nebudu a zjistí se, že nějaký je, tak jsem v maléru. A tak si říkám, že než věřit v nějaké bláboly z pouhého alibizmu, jak je to ve světě běžné, tak raději risknu ten malér. Ono se nakonec stejně uvidí, kdo měl pravdu!

0/0
1.1.2011 7:01

Alfie

Re: No,

Pletet si "věřit" a "uctívat" - pro víru se nelze jen tak pragmaticky rozhodnout, buďto něčemu věříte, nebo ne. Ale můžete se rozhodnout, zda budete dodržovat rituály s danou vírou spjaté. Ale! Jestli je tam někde nějaký ten bůh, a pokud je to právě ten, rituály jehož církve se rozhodnete dodržovat  - jako bůh přece musí poznat, jestli v něj skutečně věříte, nebo jen hrajete jeho hru, ne? A jestli i tak je pro něj důležité hlavně to divadýlko, tak sorry, ale takového boha já nehodlám uctívat, ano kdyby se mi zjevil uprostřed obýváku :-)

Kdoví, jestli je někde nějaký bůh nebo bohové a kteří z těch mnoha co lidstvo vyznává, to vlastně je? Takže pro mne je důležité žít tak, abych se nemusela stydět sama před sebou a jednou odejít z tohoto světa vyrovnaná s vlastním svědomím. Případní bohové už si to tam nějak přeberou :-)

0/0
1.1.2011 8:36

Vrah

Re: No,

Pohan = člověk z vesnice, „vidlák“. To slovo vzniklo počeštěním latinského slova paganus, které znamená „venkovský“, „selský“, „vesnický“… a „pohan“ (čili jsme kruhem zase na začátku.

Jinak to samozřejmě neznamená nevěřícího, ateistu, nýbrž člověka, který věří „kdejaké ptákovině“, kdejakým „vesnickým mýtům a pohádkám“.

0/0
1.1.2011 8:38

Alfie

Re: No,

Omyl! Pohan = vyznavač pohanství. Např. staří Slované byli pohani. A pohanství není žádné vidláctví ani víra v kdeco, pohanský pantheon je sice početný, ale každý bůh v něm má své místo a pohanská liturgie byla svého času velmi dobře propracovaná.

Jakou sílu mělo ve zdejších krajích pohanství lze vysledovat podle toho, jakou námahu si křesťanská církev dala s jeho vymýcením. A že násilím mnoho nezmohla, proto se uchylovala k recyklaci původně pohanských svátků :-)

0/0
1.1.2011 9:22

truepapas123

Re: No,

R^R^

0/0
1.1.2011 9:25

Vrah

Re: No,

Pohan je vyznavač pohanství? Dobrá, ale co to je tp „pohanství“? Prostě víra těch, co nežijí v té naší velké římské říši, tedy žijí na venkově, neboli vesničané, vidláci.

Zkrátka se smiřte s faktem, že je slovo „pohan“ opravdu počeštění latinského slova „paganus“ a to opravdu znamená vesničan. I kdybyste si myslel co chcete.

0/0
1.1.2011 11:19

truepapas123

Re: No,

..s tím paganem máš pravdu, ale za vidláka tu jsi dnes ty, římského, ale vidláka.. Přeju hezkej novej rok.. ;-):-P

0/0
1.1.2011 11:25

Vrah

Re: No,

Ale no tak! Toho vidláka jsem nemyslel jako urážku, protože ač Pražák, necítím se nikterak povznesený nad lidi z vesnice – osobně mi takové povišování připadá trapné a nevidím pro něj jiný důvod než ten, že se chce někdo nad někoho povyšovat a hledá k tomu jakoukoli „vhodnou“ záminku.

Něco jiného je ale, jak se na víru „těch z vesnice“ a vůbec jak se na „ty z vesnice“ koukali „ti z říše“, „ti z města“… – nejspíš jako na vidláky – jako se na vesničany koukají ti, kteří se nad ně povyšují. Proto jsem použil slovo vidlák.

0/0
1.1.2011 11:32

truepapas123

Re: No,

...však já vím, jen jsem si neodpustil "novoroční šťouchanec"..  ;-)(jako bys mne neznal)..

0/0
1.1.2011 11:37

Vrah

Re: No,

Jééééé, já napsal pov„i“šování? To snad ani nejde! 8-o

0/0
1.1.2011 11:43

Alfie

Re: No,

No, Římská říše se kdysi roztáhla do takové rozlohy, že pochopitelně všichni nevyznávali víru centrální říše - tedy antický panteon. Pro ně možná vše vně jádra římské říše byl "venkov", ale jestli chcete tvrdit, že všichni Slované byli "vidláci", tak to vypovídá spíš o vás...

0/0
1.1.2011 14:41

Vrah

Re: No,

Tady snad padlo nějaké tvrzení, že „všichni Slované byli vidláci“? Nevkládejte mi do pusy to, co jsem neřekl. To totiž leda vypovídá něco o vás.

Řeč je o všem, co leží za hranicemi – o tom neznámém venkovském (pohanském) světě Slovanů, Germánů a kdo ví, jak se všichni ti barbaři vlastně jmenují…

0/0
1.1.2011 14:52



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.